text

Persoonlijk

Mijn naam is Gerda van Wingerden, geboren in 1952. Na mijn H.B.O. Maatschappelijk Werk heb ik zeven jaar gewerkt in diverse sectoren van de welzijnszorg, o.a. in het maatschappelijk werk, een centrum voor crisisinterventie en een psychiatrische kliniek.

In 1979 maakte ik een reis van een jaar door India, Nepal en Sri Lanka waarbij ik kennis maakte met Boeddhistische leraren en leerde mediteren. Hierna ben ik gestart met de studie en beoefening van het Boeddhisme in een Tibetaans Boeddhistisch Studiecentrum in Engeland. Gedurende de vier jaar dat ik hier woonde en studeerde ben ik door mijn Boeddhistische leraren benoemd tot meditatieleraar en als zodanig begeleidde ik diverse groepen in Nederland, Engeland, Frankrijk en Spanje.

Na deze studie wilde ik onderzoeken hoe meditatieve ervaringen van innerlijke rust en balans toegepast kunnen worden in het dagelijks leven. Om mij hier verder in te scholen, volgde ik de 4-jarige opleiding ‘Transpersoonlijke psychotherapie’  o.l.v. Jan en Riekje Boswijk. Hierna deed ik de 4-jarige  ‘Opleiding tot zijnsgeoriënteerd psychotherapeut’ en diverse bijscholingen aan de ‘School voor zijnsoriëntatie’, o.l.v. Hans Knibbe. Ik ben 12 jaar verbonden geweest aan deze School, o.a. als studentenbegeleider. Onlangs heb ik de Natuurgidsenopleiding bij het IVN in Leiden afgerond. Momenteel onderzoek ik de relatie tussen persoonlijke ontwikkeling bij mensen en fenomenen in de natuur. Ik vind het boeiend om te ontdekken dat bepaalde processen in de natuur prachtige metaforen zijn voor ontwikkelingsprocessen bij mensen.

Praktijk voor begeleiding & training

Sinds 1989 ben ik zelfstandig gevestigd als therapeut/begeleider en meditatieleraar in mijn eigen praktijk in Leiden. Mijn manier van werken kenmerkt zich door integriteit, eenvoud en deskundigheid. Ik begeleid met plezier en bezieling cliënten in individuele sessies, relatiesessies en in groepensactiviteiten naar meer oorspronkelijkheid en levensvreugde. Het verheugt me om te zien hoe mensen meer in contact komen met wie ze werkelijk zijn en hoe zij hun dagelijks leven op hun eigen wijze vorm geven.